Svar: Hjælp til mængde af mad og ensomhed
21. december 2020
Alder:
0 mdr.
Kære D.
Kæmpe stort tillykke med den lille pige! Og velkommen til :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning at give jeres datter flaske. Du har svært ved at producere mælk nok og lige nu er det super fint at du malker ud og giver din egen mælk - og derudover giver modermælkserstatning. Jeres datter har tydeligt haft brug for mælken og der er ingen tvivl om, at hun nu er langt mere mæt, har det bedre, kan begynde at tage på igen og som du skriver tydeligt bare er langt mere rolig og veltilpas. Det er super godt, så du har gjort det helt rigtige :)
Jeres datter er stadig helt spæd og ny, og det er helt okay og helt normalt, at hun kan tabe sig i starten, men nu hvor hun er 10 dage gammel skal hun gerne ramme sin fødselsvægt igen. Og som jeg læser dit brev, så lyder det som om, at lillepigen har lidt at indhente, og det er helt okay, at hun spiser lidt mere end sit udregnede behov.
Derudover gælder, at hun den første måned skal have 170 ml pr kg vægt i døgnet. Det betyder, at I takt med at hun begynder at tage på, så vil hendes døgnbehov stige og gradvist blive mere og mere. Det betyder igen, at hvis hendes fødselsvægt er 3.320, så vil hun skulle have 170x3.320 = 565 ml i døgnet. Er hun begyndt at tage på og vejer mere, så skal hun have mere mælk. Fordeles denne mængde på 7 måltider, som hun lyder til at få, så skal hun altså i gennemsnit drikke godt 80 ml hver gang. Når det så er sagt, så er det vigtigt, at I følger hendes behov og lader hende spise lidt fleksibelt, så nogle gange vil hun drikke mere og andre gange drikke mindre, og det skal hun have lov til. Generelt gælder, at der gerne må være 5-10 ml tilbage i flasken, når hun har spist, for så er I sikre på, at hun har spist nok. Hvis hun altid tømmer flasken helt, så er det tegn på, at hun har brug for lidt mere mælk.
Jeg synes, at din beskrivelse lyder rigtig fin. Hun spiser 7 flasker i døgnet og viser hun behov for 8 må hun også gerne få det :) Hendes behov varierer mellem 45-130 ml, og det er helt okay. Samlet når hun (det døgn du beskriver) op på ca. 620 ml, og det er helt okay. Det lyder som om, at I er ret gode til at tyde hendes signaler og når hun virker søgende og tydeligt er sulten, så skal hun naturligvis have sin mælk :)
Derudover er det også rigtig godt, at I forsøger med en sut. Du kan evt. koble den til en klud, der dufter af dig. Kluden kan på sigt støtte sutten ved munden, så den ikke tabes med det samme. Børn der får flaske, har ofte et større suttebehov, fordi det at spise af en flaske tager kortere tid end tiden ved brystet. Derfor vil mange børn have glæde af at de får en sut i munden, når de har spist. På den måde forlænges deres sutte-tid, samtidig med at det at sutte også hjælper mælken igennem mave- og tarmsystem.
En sut, kan være rigtig god, som en fast del af hendes putteritual. Den kan hjælpe hende til ro, hjælpe hende med at koble fra og falde i søvn. Når det er sagt, så er hun stadig kun 10 dage gammel, og hun skal naturligt have tid til blot at finde ud af at være i verden, og det er helt naturligt, at hun kan have svært ved at finde ud af sutten. Men øver I det, så bliver hun gradvist bedre til at bruge den. I kan med fordel finde en sut, der i facon og materiale minder om hendes flaskesut, så der ikke er for stor forskel mellem de to ting.
Og ja, hvis hun spytter sutten ud og stadig virker søgende, så lyder det helt rigtigt, at I skal give hende mælk :)
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på hendes vågenhed... Det er helt okay, at hun nogle gange bare ligger og kikker, men hun skal ikke være vågen i lang tid af gangen. Børn som er meget vågne er ofte sultne børn, og I beskriver faktisk også, at hun har manglet mad, og efter at I er begyndt med flaske, så er hendes vågenperioder blevet kortere. Det er rigtig godt.
2-3 timers vågenhed er meget, når man kun er 10 dage gammel. Det kan naturligvis sagtens ske, at hun en gang imellem pludselig er vågen i længere tid, men det skal ikke være hendes gængse mønster. I skal gå ud fra, at hun har behov for ca. 18 timers søvn i døgnet, og det betyder, at hun vil være vågen i ca. 6 timer i løbet af et døgn - det kan passe med, at hun f.eks. er vågen en times tid, hver hver gang hun spiser. Nogle gange lidt mere og andre gange mindre...
Det er vigtigt, at I giver hende så meget tæt fysisk kontakt som muligt og holder hende hud-mod-hud. Det bedste sted for hende at sove er i jeres favn. Når hun ligger i jeres arme eller ligger på jeres brystkasse, så mærker hun jeres varme, hører jeres hjerte slå, kan høre jeres vejrtrækning, samtidig med at hun føler sig holdt. Det minder om tiden i livmoderen og er derfor genkendeligt og trygt for hende, så hun sover naturligt bedst tæt med jer. Derfor er det godt, at I prioriterer at sidde med hende, så hun får den nærhed og tryghed, som hun viser behov for og som gør, at hun kan sove. Og I skal ikke være bange for, at I lige nu giver hende dårlige vaner. Tværtimod, så skal I gøre det, som I fornemmer vil give hende mest ro og den bedste søvn, så hun kan begynde at vokse og tage rigtigt på :)
Når du selv sover, så bør du ikke have hende hos dig og her kan du svøbe hende og putte hende fra dig. Et svøb kan gøre, at hun stadig føler sig holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme - og det vil gøre skiftet fra din favn, og ned hvor hun skal sove, mindre voldsomt for hende. Det er dog vigtigt, at du letter på svøbet, når hun sover, så du sikrer dig, at hun ikke får det for varmt!
I kan også have glæde af en strækvikle. Vælg gerne en begyndermodel f.eks. en Caboo, som I kan tage på netop uden at skulle vikle en masse. Det vil give jer mulighed for at holde jeres datter tæt og give hende masser af nærhed, samtidig med at I også kan have hænderne fri og lave lidt praktisk...
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Ønsker jer en rigtig glædelig jul - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske